litenlangtan

Direktlänk till inlägg 5 april 2011

TV-fri måndag igår

Av litenlangtan - 5 april 2011 08:38

Det som är tidtjuven nummer ett är ju faktiskt TVn...
Men jag upplever det avkopplande och hjärndödande att glo på TV en stund på kvällen. Ofta behöver man inte tänka - bara matas med färger, ljud, intryck, ren skit egentligen men ack så tidsfördrivande...

I början av vårt förhållande hade vi många gånger "hemliga upptåg" för oss och vi turades om att överraska den andre - ofta väldigt lyckat!
Men med åren så har TVns fått övertaget. Vi äter till halv 'åtta hos mig', glor på nåt innan ibland typ 'vem vet mest' och sen går något efter som man bara halkar in på...
Vi orkar sällan se en hel film på vardagarna, inte ens går vi på sena bion längre - man är för trött dagen efter sen...

Men förra veckan körde vi TV-fri måndag... åt middag med levande ljus I köket, jag vann i Alfapet och vi hade sex :-D På en måndag! ;-D


Så igår körde vi lite samma tema - fast den här veckan fick jag stryk i Yatsy och Fia med knuff - och vi var väldigt trötta efter en helg med besök i huset. Man är kanske inte avslappnad på samma sätt när man har gäster även om de här krävde väldigt lite...

I kväll ska vi ta våra sista sprutor och det ska bli skönt att den biten är avklarad! Sen går vi på ett föredrag om lycka som ska bli väldigt intressant! 

Två månader har nu passerat sen vi skickade våra handlingar till landet - vi förströr oss med att vänta såklart och jobbar på kommunikation och relation!

 
 
MDB

MDB

5 april 2011 11:19

Det låter så bra med en tv-fri dag. Tv:n får i princip bara stå orörd när vi har gäster men min plan är att ändra på det när vi kommer mer i ordning hemma. I min familj har middagsrutinen alltid varit väldigt viktig - man äter tillsammans vid matbordet - och det vill jag föra vidare. Jag tänker att om vi inte äter vid tv:n så blir det mer automatiskt att den inte sätts på sen om det inte är nåt särskilt.

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

litenlangtan

5 april 2011 15:54

När lillo är här vill jag också att vi äter vid matbordet. Idag äter vi så sent så det har bara blivit så... TV-fri dag är toppen!
Gjorde förresten enkäten och tänker länka till den från min blogg också! Håller med om att mycket trist kommer upp till ytan igen...

 
TeachGirl

TeachGirl

5 april 2011 23:06

Det låter väldigt skönt. Vi har på vår TV alldeles för mycket, men det är så bekvämt. Vi behöver ändra det mönstret, om inte annat så tills pojkarna kommer.

http://varforinteviocksa.blogspot.com

litenlangtan

5 april 2011 23:22

Jag tror på något sätt att TV-vanorna ändras när det kommer barn i huset. Om inte annat så blir det Petsson, Bamse, tecknat och Pippi istället - och när barnen somnat har man själv på TVn i bakgrunden och somnar till vad som helst :-D
En dag i veckan är absolut ingen uppoffring - och ofta får man något bra gjort eller något trevligt samtalsämne avhandlat! Dubbel bonus!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards