litenlangtan

Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

Försäkringskassan igen

Av litenlangtan - 19 januari 2012 18:09

Well, ni som läser här och ska iväg och hämta barn - kom ihåg att ni ska fylla i en pappersansökan om att begära föräldrapenning och skicka in INNAN ni åker iväg - vi hade ju fått information om att det begäran kunde göras på internet. Det gäller ju bara dem som omedelbart får ett personnummer och skatteverkets register som samkörs med Försäkringskassan uppdateras.


Vi fick ju göra den manuella begäran när vi kom hem eftersom vi fått fel info... Den lämnades till Försäkringskassan den 29/12...


Idag ringde en handläggare som sysslar med barnbidrag och ville skicka mig en lapp där vi skulle enas om vilket konto barnbidraget skulle in på. Då passade jag på att fråga om föräldrapenningen - om hon kunde se om det kommit nån vart i handläggningen och så...


Då började hon babbla om att det saknades dokument - trots att jag vet att vi skickat in dem några dagar innan vi reste till Landet. Jag ifrågasatte deras hantering och hon lovade att maila det hon hade så jag kunde se vad för dokument hon hade osv...


Då strulade mailen - men när den kom igång fanns inget mail från henne. Jag ringde upp henne och då kunde hon visst inte ta ut dokumenten ur sitt system. Jag lovade att maila över det vi pratat om som kanske kommit bort på något sätt. Hon bad min man ringa och ge sitt medgivande till att barnbidraget betalades ut till mitt konto...
Hon lovade i sin tur att kolla med föräldrapenning OM de saknade dokument och hur långt de kommit i hadläggningen av mitt ärende...
Så maken hade ringt till henne och han sa sen att det verkar som att det ska vara handlagt färdigt och jag ska kunna få mina första pengar i nästa vecka...


Men frågan kvarstår - varför ska det vara så satans krångligt och varför vet ingen vad de andre sagt och hur FAN kan dokument försvinna - särskilt som någon (mental note to myself - ta NAMNET på människan jag pratar med nästa gång!) har godkänt att alla dokument fanns med innan vi åkte iväg...


 

*s u c k*

 
 
Ingen bild

Anna-Karin

20 januari 2012 14:01

Första gången vi kom hem funkade både fp och barnbidraget för oss. Jag hörde från flera andra om hur mycket strul de hade och tänkte väl att de inte hade haft någon koll på vad de skulle lämna in till FK... men det får jag ta tillbaka (jag ber alla om ursäkt för att jag trodde att det var ert eget fel). När vi kom hem med andra barnet så funkade varken barnbidraget eller fp och trots att vi lämnade in våra dokument på ett sk servicekontor, dvs rent fysiskt lämnade våra papper i handen på en handläggare, så var de inte inkomna och fanns inte registrerade hos FK. Jag fick lämna in samma papper en gång till (si så där två månader efteråt när jag själv hade ringt för att fråga om vårt ärende, det var ingen på FK som hade tänkt ringa och berätta att de sakande vissa dokument)! Jag funderade faktiskt på att göra en anmälan till JK men det försvann i allat annat pappersarbete.
Att man inte kan begära fp på webben borde ju alla handläggare på FK veta om eftersom det bara är möjligt när adoptionen rent juridiskt är klar i Sverige (vilket i vårt län tar ca 6 månader). Det är ju fortfarande många länder som inte är anslutna till Haag-konventionen.

litenlangtan

21 januari 2012 15:44

Det är faktiskt helt bedrövligt att inte alla som handlägger kan vilka regler som gäller - det är ju inte en unge om året som kommer hit...
Innan vi reste ringde vi minst 3 gånger och frågade vilka dokument som skulle in - ingen nämnde överhuvudtaget att vi måste göra en manuel begäran via posten - alla sa samma sak - begäran via internet när ni fått barnet i er vård...

NU tror jag att det ska lösa sig och vi ska få pengar nästa vecka men man kan inte vara säker...

 
TeachMom

TeachMom

20 januari 2012 15:36

Vi måste ha haft sån tur med vår handläggare! I alla fall för den första tiden. Sedan blev det ju strul i o m att min anställning avslutats och det slutade med att jag fick pengar två, nästan tre månader senare, men ändå... :-)

Ha en skön helg!

http://varforintejagocksa.blogspot.com

litenlangtan

21 januari 2012 15:52

Åh jag vet att du skrev om det - så jäkla irriterande - speciellt med den person som intygade att du slutat eller börjat på fel datum och ställde dig i dålig dager... :-O

 
Jeane Quidote

Jeane Quidote

20 januari 2012 21:31

Synd att du inte skrev frågan innan, för jag hade kunna berätta för dig att du inte kunde få föräldrapenning - eftersom barnet inte har personnummer vilket det bara kan få vid personligt besök med pass i Sverige om det har för avsikt att och har rätt att stanna i här 1 år eller mer (jag gör invandringar, som vi kallar ansökan om personnummer, dagligen så jag har lite koll på det här). Elektronisk anmälan om föräldrapenning kan du göra när alla uppgifter finns och med svensk e-legitimation. Så trist när man får fel information! Hoppas du strulat klart snart! Och fråga gärna om det är något du undrar över.
Kram!

http://jeanequidote.blogspot.com

litenlangtan

21 januari 2012 15:51

Som sagt - vi har fått svaret flera gånger - både min man och jag - att 'det är B A R A att begära föräldrapenning på nätet sen när vi fått barnet i er vård' men det var ju visst inte det...
Men den infon fick vi ju lite väl sent. Nu hoppas jag att vi får pengar nästa vecka som de lovat...

 
Jeane Quidote

Jeane Quidote

21 januari 2012 20:10

Och så måste jag ju naturligtvis rätta mig själv, sorry! Du KAN få föräldrapenning innan barnet har personnummer men först från den dag du får barnet "i din vård". Men man måste lite koll innan hur man ska gå tillväga. Via e-legitimation går det dock inte eftersom svenska e-legitimationer bara funkar i Sverige. Men att skicka ansökan via blankett ska gå bra. Så här står det på FK:s hemsida:

"Jag ska adoptera. När kan jag börja ta ut föräldrapenning?

Föräldrapenning kan betalas ut till en av föräldrarna från och med den dag du eller ni får barnet i er vård. För att få föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning under utlandsvistelsen krävs ett medgivande från Försäkringskassan. Ta kontakt med oss innan du reser."

Hoppas jag inte rört till det allt för mycket nu och hoppas på snar utbetalning för er!

http://jeanequidote.blogspot.com

litenlangtan

21 januari 2012 22:09

Exakt den här info har jag redan fått. Och jag hade ett muntligt medgivande från FK innan avresa... Någon hade tagit emot våra handlingar och jag frågade om jag hade hennes medgivande - och det hade jag...
Har för mig att även hon sa att jag kunde använda webbverktyget "först när vi fått vår son i vår vård" - Men inte ett ord om att vi måste fylla i en begäran och posta...

Vi kunde gå in med e-legetimation även i utlandet - eftersom vi hade vår egen dator med oss...

Nu var tydligen vissa av dessa handlingar jag postat innan avresa inte längre där av nån anledning (eller så var handläggaren inte så bevandrad i var hon kunde finna dem)

Nu återstår att se om pengarna kommer nästa vecka - jag tycker fortfarande att vi som adopterar borde vara de som är berättigade till att använda internet och de som föder barn i Sverige kan lägga sin begäran på lådan och inte tvärtom...

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

21 januari 2012 21:45

Ja, man tycker ju att man ska kunna lita på besked som försäkringskassan själva ger - men nähäpp.
Jag hade ju också strul med den där pappersansökan.
Sen stör det mig massor att man inte kan använda webbtjänsten förrän adoptionen gått igenom i tingsrätten.
De har ju konstaterat att man har rätt till f-penning för pengarna får man ju, och e-legitimation ska ju jämställas med namnteckning men inte får man göra det via nätet inte...
Så dumt!

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

21 januari 2012 22:03

De efterlyste tips på förbättringar på FK och jag skrev att vi som adopterar borde ha tillgång till Internet för FP direkt - och beskrev mitt problem...
Jag fick som svar att mitt mail inte var ett tips utan ett klagomål... Jag blev lite snopen...

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

22 januari 2012 11:06

Men åh...
Vad irriterande - ett tips för att slippa klagomål kanske? ;-)

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

 
Jeane Quidote

Jeane Quidote

23 januari 2012 10:44

Låter som om du fått fel info om e-legitimation. Det är det tyvärr inte FK som styr. Har många samtal från företagare som också tycker att det här är så dumt, när de åker utomlands och ska skicka in tex. momsdeklarationer så måste de göra det på papper eller långt i förväg. Jag tror att det har med säkerhet att göra, att man inte kan använda e-leget utomlands.

Men det var en riktigt snorkig kommentar du fick från FK. Klart det är ett tips om du anser att det är ett tips, löjligt att "rätta" dig på det sättet.

Förstår att ni är trötta på krångel, det är ju en hel massa papper som ska in. Men jag lovar er att när allt det här registrerandet är klart så blir det så mycket lättare med e-leg. Ni gör allt själva och slipper kontakt med FK nästan helt - bra va? ;)

Kram!

http://jeanequidote.blogspot.com

litenlangtan

23 januari 2012 16:14

Jag har flera vänner som jobbar på FK - och en av dem har precis börjat handlägga FP - dessvärre kan hon ju inte gå in och hjälpa oss eftersom vi känner varandra. Hoppas att allt funkar som de lovat - för då ska jag ha pengar på kontot på onsdag...
Annars blir det en ny omgång samtal och strider för vår sak...

Det funkade alldeles utmärkt att logga in på FK's hemsida med Telias e-legetimation från utlandet på medhavd dator. Sen kunde jag ju inte "legitimera" mig mer än den inloggningsgången så jag vet inte om det funkar att "använda" den... Men det funkade fint att logga in med den...

Tack för försök till hjälp...

 
Jeane Quidote

Jeane Quidote

23 januari 2012 20:10

Det var intressant info, att det går att logga in iaf. Tror jag måste kolla lite med IT på jobbet.
//J

http://jeanequidote.blogspot.com

litenlangtan

24 januari 2012 17:59

Men bara med IE...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards