litenlangtan

Direktlänk till inlägg 23 juni 2010

vad göra...

Av litenlangtan - 23 juni 2010 10:36

Jag har kontaktat en tjej som jag känner lite granna som jobbar som journalist och som själv är adoptivmamma - hon beskrev deras hemutredning som bra skriven, med några få stavfel - de skickade den till sin representant på sin adoptionsorganisation för att få kommentarer...


Jag ringde upp Kontaktpersonen i Gbg för AC och frågade henne om råd - hon sa att vi kan påpeka att vi är noggranna som personer och gärna vill att utredningen ska spegla även detta - och vilja göra ändringar till mer korrekt svenska. Dessutom ska allt översättas ordagrant till andra språk (ev spanska eller engelska) vilket gör det ännu mer viktigt att det står rätt från början och att syftningarna går tillbaka till rätt person eller tillfälle...


Maken tog med hela dokumentationen till jobbet för att kopiera den och bad en kvinna där läsa igenom och hon uppfattade samma som vi - dålig svenska, syftningsfel, ofullständiga meningar osv...


Självklart är det känsligt att kritisera hennes sätt att skriva - i några fall undrar jag över märkligheter och inkonsekvenser... att beskriva makens föräldrars sinnelag men inte mina föräldrars. Att nämna vad några av referenterna jobbar med men inte alla. Att skriva makens namn 27 gånger i en text på 29 rader känns som liiiiiiiite onödigt?!


jaja, vi får höra oss för och göra det som känns rätt för oss...
Det var iofs bara det här som fattades liksom...


Jag tackar för kommentarerna jag fick på mitt förra inlägg men väljer att i dagsläget inte göra dem publika eftersom det blir lite för privat i det  här läget... 

 
 
Ingen bild

Helga

23 juni 2010 22:42

Hej! Vilken besvärlig situation! Vi råkade ut för något liknande med vår första utredning, den var mycket illa skriven. I princip skrev vi om den själva, och hemutredaren accepterade det. Det var språkfel och rena sakfel vi rättade.

Jag tycker att ni ska prata med er utredare och förklara att ni har en del synpunkter och tala om att ni skickar en version med ändringar. Och så skriver ni om det. Om hon då börjar ifrågasätta får ni försöka argumentera på ett smidigt sätt.

I värsta fall får ni vända er till chefen eller be att få byta utredare. Hemutredningen är ett viktigt dokument som beskriver er. Ert barn kommer att vilja läsa den en dag. Den ska översättas, precis som AC påpekade. (Väljer ni en bra översättare så försvinner de värsta grodorna förstås!)

Lycka till och kämpa på! Det är SÅ värt det till slut!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards