litenlangtan

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2010

Att kommunicera

Av litenlangtan - 26 augusti 2010 17:05

Har ni funderat mycket på hur ni ska kommunicera med era barn när ni får dem?
Jag och maken pratar om detta ibland... han har hela tiden pratat om något land i Sydamerika som givarland och nu har jag också landat i det och tycker det känns bra.

I de länderna pratas det mest spanska och maken har läst 1 år spanska för länge sen...
Men nu har jag funderat på att lära mig spanska och jag har sån tur att jag har en vän som är väldigt duktig på spanska som vill lära mig det språket! Så jag hoppas att det blir av och att det kommer finnas tid och att jag har motivation att läsa läxor och bli duktig på det! Det kommer ju underlätta en del för oss att kommunicera med människor i vårt kommande givarland. Det kanske också kommer hjälpa oss att kommunicera med vårt framtida barn.

Men för att säkerställa att vi kommer kunna underlätta kommunikationen så kunde jag inte låta bli att köpa en liten ask med kort med symboler som beskriver enkla ord med teckenspråk. Den kostade 2:- på loppis och var nog mest på skoj ;-D men jag ska ta med den sen på resan. Där fanns bilder på bilar, taxi och lite sånt också...

Lägger in en bild på de små sockarna som jag stickat också :-D

  
Hur tänker ni andra kring språk och kommunikation?

 
 
Ingen bild

Jennie

26 augusti 2010 20:31

Hej ! Jag och min man har våra handlingar i Sydafrika och passar samtidigt på i väntan att lära oss Tecken som stöd (TSS. Tecken som förstärker det viktigaste orden i meningen. På vår "Packat och Klart kurs" fick vi en föreläsning av en adoptivmamma och hennes lilla son, nyss hemkomna från Sydafrika och lillkillen kunde redan visa vad han ville med tecken trotts att han inte hunnit fyllt ett år. Väldigt roligt att se.
Lycka till!
// Jennie

 
Teachgirl

Teachgirl

26 augusti 2010 20:46

En del måste vi lära oss, det tycker jag. Frågan är hur mycket mandarin vi kommer att hinna med att lära oss...

Bra idé med korten och mycket söta sockar! Min syster försöker få mig att börja sticka nu igen, men jag tror att det blir svårare för mig än att lära mig mandarin. :)

http://varforinteviocksa.blogspot.se

 
MDB

MDB

26 augusti 2010 21:53

Vad bra tänkt, och vad roligt att din man läst just spanska. Språk har man ju dessutom alltid nytta av.

Vilka gulliga sockor du har stickat, du är ju jätteduktig!

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

 
Kix

Kix

26 augusti 2010 22:14

Det sägs att kommunikation inte alltid är så lätt, men jag tror att när man är i situationen med barnet och det blir språkförbistringar så klarar man det mesta med kroppsspråk. Fast kan man lära sig ord och/eller meningar på barnets språk är det ju toppen, kan väl tänka mig att det beror väl på vilket språk som avses. Spanska har ni ju dessutom nytta av även efter att barnet har lärt sig Svenska. Kram Kix

http://kix.bloggplatsen.se

 
Hedda

Hedda

28 augusti 2010 16:08

Jag tänker att språk är en av de mest kritiska punkterna vid adoption, jämte anknytningen. Jag tror också att de båda är sammankopplade. Tror att arbetet med språkbytet/utvecklingen ger ypperliga chanser till anknytningsarbete. Att uttrycka sig är väldigt personligt och förknippat med känslor. Jag vill att mitt kommande barn ska få chansen till många positiva känslor i samband med bytet av språk och att det inte bara blir något som genererar besvikelser och missförstånd. Hur detta arbete ska gå till kan jag idag inte exakt beskriva, men det handlar förstås mycket om närhet förälder-barn.

http://heddasdagbok.wordpress.com

 
Ingen bild

http://vantanochlangtan.blogspot.com/

29 augusti 2010 14:19

Jag har läst spanska i 2 år, men vi har ju tänkt adoptera från sydafrika. Jag har inte tänkt på det där med språk alls, eftersom vårt barn troligtvis kommer vara under ett år. Men när jag såg Jennies inlägg så kanske det inte vore fel med TSS.

Lycka till med att lära dig spanska, det är mycket lättare än franska och tyska iaf. Det låter som en bra idé om ni vill adoptera från sydamerika! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards