litenlangtan

Direktlänk till inlägg 29 juni 2012

Hur är det nu då?

Av litenlangtan - 29 juni 2012 13:28

I augusti 2010 skrev jag en lista på hushållets sysslor och fördelningen vi då hade mellan oss i arbetet här hemma. Detta för att kunna relatera till hur det såg ut innan vi fick barn efter vi väl fått barn. En av oss är ju hemma hela tiden och det naturliga är ju att den personen gör mer av det som måste göras här hemma... Jag ansåg nog att vi hade en bra och hyfsat jämställd fördelning i mängden uppgifter tidigare. Och självfallet har det blivit som jag trodde - jag gör mycket mer nu eftersom jag är hemma först... Men snart ska vi bytas av och pappan ska vara hemma... Han har inte riktigt kläm på hur han ska lösa både hemmet och barnet samtidigt ännu. Det märks väl redan nu när gräsmattan är full med leksaker trots att barnet gått och lagt sig sen länge. Intorkad gröt i tallrikar i vasken och kissblöjor på golvet i badrummet... Alltid något glömt hemma eller borta när skötväskan ska packas... Men det handlar om rutiner och att nyttja tiden då sonen sover. Pappa ska få hela ansvaret och få göra sina egna misstag och skapa egna rutiner...
Jag försöker redan nu att inte hela tiden komma med tips och råd och mina egna småknep...

Men det är å så svårt...
Och det är tråkigt att tänka att pappan är rolig lekfarbror som kommer hem och tar över när mamman är trött på att läsa samma saga för 87 gången samma vecka eller försöker rulla köttbullar med en liten krabat som hänger i kjolen...
Ibland är det rent av skönt att bara be far och son gå ut så jag kan dra dammsugaren ett varv utan att ha knatten med. Eller plocka ur eller i diskmaskinen utan att förmana och säga nej 4 gånger i minuten...



Hur ser arbetsfördelningen ut hemma hos er med barn? Hur löser ni livspusslet? Vad är viktigast - glad nöjd unge eller rent och fint hem?


Numera gör Maken/pappan: (strukna uppgifter är sådant som han nästan aldrig gör längre då jag har tagit över dem och utför dem så gott som varje gång det behövs)


bäddar sängen

dammsuger

dammar

bäddar rent

vattnar blommorna

plockar undan

bokar tvättid

tvättar

hänger tvätt

viker tvätt

lägger in tvätt i skåp & lådor

städar badrummet

vädrar sängkläder

plockar i och ur diskmaskinen

dukar bordet

lagar mat

handlar

dukar av bordet

lägger överbliven mat i matlådor till oss båda

torkar av spisen

diskar det som inte går in i maskinen

städar kylskåpet

betalar räkningarna

sätter in papper i pärmar

tar hand om källsorteringen

går med källsorteringen till återvinningen

tar hand om cyklarna

klipper gräset

skottar snö


Jag gör:

lagar mat

handlar

skriver inköpslista

bokar tvätttid

tvättar

hänger tvätt

viker tvätt

lägger in tvätt i skåp & lådor

lagar kläder

tar hand om källsorteringen

går med källsorteringen till återvinningen

plockar undan

våttorkar golven

städar badrummet

plockar bort skor ur hallen

dukar bordet

dukar av bordet

plockar i och ur diskmaskinen (VARJE DAG)

vattnar blommorna

planterar om blommorna

planterar på utsidan

städar källaren och håller viss ordning där

skruva upp hyllor

spikar upp tavlor

målar om saker

bäddar sängen

sätter ihop saker som vi köpt i byggsats

klipper gräset

skottar snö

målar

tapetserar


Utöver detta kommer det ju till lite rutiner kring sonen:

morgonblöjan är nästan alltid makens

frukostmatning tillfaller ju mig 5 dagar av 7 iaf

påklädning

förmiddagsvila är oftast min lott

lek eller dagens aktivitet

lunchen är min 5 dagar av 7

bad/dusch - oftast maken då han i princip tränar varje dag och tar med sonen in i duschen då det behövs.

blöjbyten under dagen är mina 5 av 7 dagar

lek och bus

mellis eller middag

lek och bus efter maten är oftast makens uppgift (jagh ar fullt upp med att göra något i hushållet ELLER något jag gillar att sysselsätta mig med (sy, läsa, promenera själv)
Nattblöja och pyjamas - turas vi om men maken gör det flest gånger

kvällsgröten - oftast jag

nattning - maken oftare än mig om vi inte är borta då gör jag alltid det i selen...


Sen har vi faktiskt numera sån tur att sonen sover hela natten utan vare sig att vakna, gråta eller äta så oftast sover hela familjen natten igenom. Och det är väldigt skönt :-D


Well, min slutledningsförmåga säger mig att jag gör allt det jag gjorde innan plus lite till. Och utöver det tar jag hand om sonens alla måsten (byta/mata/klä/roas/sömn) så det har verkligen skett en ändring.
Under dagen samlar man ihop leksaker och prylar som han strör omkring sig dessutom.



På helgerna hjälps vi åt. Vi försöker göra saker tillsammans men det är också då jag kan ta tillfälle att vila på dagtid (läsa tex) och då jag kan ägna mig åt sånt jag gillar som att sy...


Det känns som att den som sätter press på mig att göra saker hemma är jag själv. Och det är också väldigt skönt att inte behöva ägna hela helgerna åt att göra hushållsarbete. Diskmaskinen går ju varje dag. Tvättar gör jag kanske 1 gång i veckan mot var 14:e dag förrut.
Plockar saker gör vi varje dag - båda två men det är inte alls lite rent och prydligt hemma som tidigare. Mycket för att maken inte dammar, dammsuger och plocka lika mycket nu som förut. Det händer också oftare att maken glömmer göra rent på spisen eller i badrummet...


Om vi ska byta sysslor rakt av efter sommaren så skulle jag få det v ä l d i g t mycket lättare iaf - dammsuga nån gång då och då, lägga in min egen rena vikta tvätt och laga middag 1-2 gånger i veckan... Haha... vi får väl se...


Men nu är jag nyfiken på hur ni har (haft) det när ni var hemma med barnen?! Vem gjorde vad? Förflyttades sysslorna automatisk över till mannen när han var hemma? Var han hemma på heltid?




 
 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

2 juli 2012 23:29

Ja, jag gör ju allt då ;-) men med en ivrig liten treårig hjälpreda har jag förstås.
Och glad unge går före städat hem alla gånger!

Tycker du resonerar klokt som låter din man hitta sina egna vägar och knep - tålamod, tålamod!

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards