litenlangtan

Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Samsovning fast ändå inte...

Av litenlangtan - 26 februari 2013 11:03

Att lägga och att sova fungerar för det mesta bra - vi sover ju alla i samma sovrum fortfarande, trots att sonen är på väg mot två års ålder. Numera har hans säng tre sidor och han kommer över till vår säng tidigt på natten eller tidigt på morgonen beroende på vad han behöver. På helgen när vi har mycket tid tillsammans dagtid och har möjlighet att mysa och läsa och sitta nära intill sover han väldigt bra och ofta hela natten i egen säng. Då vaknar han till på morgonen och kryper över till oss och påbörjar väckningsprocessen om det är på det humöret.


Andra dagar - när han varit orolig över lämning och hämtning på förskolan eller om det varit allmänt struligt (när han är sjuk etc) så kommer han tidigt på natten; nån gång redan när vi lägger oss runt 23...
Då sover han lite mer oroligt och ibland har han vakenperioder - oftast mellan 03-05...


När han är förkyld är det mycket ljud och emellanåt är det lite av brottningsmatch eller boxningsmatch eller kanske både och. Detta är det svåraste att förhålla sig till tycker jag. Ibland känns det som att han medvetet slår ut med handen, boxar till eller sätter in en spark i mellangärdet. Ibland sover han givetvis men de här flaxiga perioderna inträffar ju ofta under "vakenstunderna" och när han precis kommit upp i vår säng... Då är han nästan som en liten hund som ska "bädda" och hitta bästa platsen att ligga på. Inte sällan är det på mitt huvud, bröstkorg eller mage... :-=

Då är det svårt att sova ska jag säga...


Ett tag låg jag vaken för att invänta hans insomning men efter några sånna nätter på raken kom jag på mig själv att tänka: Vad tjänar jag på att vara vaken och vänta på att han ska somna? Hmmm, inte mycket! Om han har tänkt stiga upp ur sängen så märker jag nog det innan han hinner rymma :-D
Så har vi de mornar jag vaknar och kikar ner i hans spjälsäng och ser ingenting... Då får jag "leta" lite bland täcken och kuddar och armar och ben... inatt låg han vid mina knän - med huvudet neråt...


Ibland verkar han ha en inbyggd varningsklocka som säger:
-Hörru vakna, morsan tänker gå till jobbet inom en halvtimme och nu måste du försöka hindra henne...
För då somnar han minsann inte om förrän jag lämnat hemmet och det brukar ofta vara väldigt dramatiskt innan pappa lyckas lugna honom lite...  


Imorse kom jag iväg utan problem...


Läggningen brukar gå bra - men de senaste veckorna har det urartat lite igen. Han har vart klar för sängen liiite tidigare än vanligt och då tar det alltiiiid längre tid... Han ska babbla, vända sig, "bädda", flytta runt på kuddar, täcken, snuttar och nappar och ev saker som hänger över hans spjälsängsräcke... Han ska fråga efter den förälder som för tillfället inte är i sovrummet. Han ska fråga om förskolan, om vi ska till ankorna, bilarna, bollibompa... Ja, jag vet, det här är bara början...

Han har också börjat "banka" på oss med öppen handflata och skratta... För vi blir ju lite sura för så får man inte göra.


Vissa dagar slocknar han på några minuter och igår somnade han nära nära mig och jag kunde känna hans varma kropp och hans snabba hjärtslag under pyjamasen... Ofta vill han känna min kropp tätt mot hans - förmodligen för att det känns tryggt för honom att nån av oss är där.


Tänk att jag får ligga och hålla ett litet barn i min famn! Tänk att hans insomning är beroende av min trygghet - av min närhet. Tänk att det oftast är mysigt när han kryper upp i vår säng på natten och lägger sig nära och mumlar "mamma"... 


Än så länge är de mysiga gångerna oftare än de som brutalt rycker en ur sömnen med en spark eller box... det är vad jag intalar mig iaf...





 

 
 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

28 februari 2013 21:09

Ja tänk...
Fantastiskt underbart

http://Www.mintusenmilaresa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards