litenlangtan

Direktlänk till inlägg 3 mars 2011

sånt som händer...

Av litenlangtan - 3 mars 2011 10:44

Mailade igår klagomål till AC kring deras urusla instruktioner till barnhemmet och har faktiskt fått svar från båda - de påpekar att instruktionerna kan bli bättre och att de måste åtgärda detta. Så långt allt gott. jag tänker hela tiden på dem som kommer efter oss. För jag som INTE är så rädd för att vara besvärlig kan ändå känna mig obekväm ibland när man sätter ner foten. Gentemot Socialtjänsten och vår hemutredare kände jag mig i underläge hela tiden och vågade många gånger inte säga ifrån.
Men vi betalar både med tid, energi och pengar för att få hjälp med adoptionen - då ska det inte ta 3 dagar att få svar på HUR i h***ette man ska fylla i ett dokument...
Och när man hittar dokumentation i vårt eget forum från april 2010 hur svårt det var redan då att fylla i dokumenteten med instruktioner daterade 2008... då får man säga ifrån...

Så ni som ska adoptera framöver - håll utkik :-D

Så till dagens dilemma - som började igår... Snickaren ringde sent i går eftermiddag och ville ha mina åsikter om nån lösning... Jag lovade att återkomma när vi kommit hem...
Och när vi kom hem blev vi båda rätt chockade - vårt räcke var för högt... Maken googlade "standardhöjd" på räcke inomhus och fick fram måttet 90cm och vårt räcke mäter 110cm...
Plus en detalj som jag tyckte såg snygg ut i min skalle men som verkligen inte såg så bra ut i verkligheten...
En tvärgående regel som spjälorna vilar på som är upphöjd ca 10cm över golvet... Medans vi insåg ganska snabbt att det hade sett MYCKET bättre ut om den tvärgående regeln vilade på golvet.

Så... vi ringde snickaren och förklarade och dividerade och konstaterade att jo, det skulle nog gå att ta ner stolparna i nederkant och sänka räcket med den höjd som var mellan golvet och nedre regeln...

Idag ringer snickaren igen och säger att det inte går - han har limmat och det är för snävt och det är allt möjligt... Han vill kapa 20cm på höjden i överkant, basta.

Försöker få tag på maken som har frukostfika... Snickaren ringer igen och säger att han står ju stilla nu, kan vi gå vidare...
Han presenterar ännu en lösning. Han vill lösgöra regeln i nederkant och ändå kapa på höjden. Resultat=stolparna blir kortade i överkant, regeln och spjälorna sänks ner till golvnivå och vi får lite mer att spackla innan målning... Plus att han vill ha lite mer betalt...

Får äntligen tag på maken och jo, vi accepterar. Vi betalar lite mer men får räcket som vi vill ha det, regel på golvnivå och lägre - det blir bra...
Snickaren får ok att köra i vind...
Puuh... Det blir nog bra, han verkar duktig och har gett flera alternativ och erkänner att jo, det gick nog lite snabbt där när vi pratade första gången och sen har vi inte pratat utseende alls...
Men det kommer nog bli bra!


Bäst idag blir nog ändå att en kollega - mycket efterlängtad sådan - kommer på besök med sin dotter! Och med sig har de en kollega som vart sjuk rätt länge men som fått komma hem till sitt egna hem som igår...


 
 
m

m

3 mars 2011 15:09

väldigt fin blogg! :)

http://Mahahatilda.bloggplatsen.se

 
MDB

MDB

3 mars 2011 20:10

Vad bra du är som tänker på de som kommer efter er!

Låter väldigt jobbigt med snickaren, men hoppas att ni får det som vill ha det nu i alla fall.

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards