litenlangtan

Alla inlägg den 6 maj 2011

Av litenlangtan - 6 maj 2011 22:18

Haha, undra om inte vi skrämde mamma lite idag - vi cyklade nämligen förbi hennes jobb på väg in till stan efter mötet på FK.

-vi sticker in och säger hej föreslog jag...

jodå, så maken och jag klampar in på deras fikarum och överaskar såhär på en fredag eftermiddag... båda två!

Så här i efterhand kan jag tänka mig att mamma kanske trodde att vi kom med goda nyheter...

Btw så fick jag höra att min mamma har träffat en viss 'landsmammas' dotter i veckan :-D

Men det har ju inte ens jag fått göra?! Hmmm, är det riktigt rättvist tycker ni?
Näe, M du får nog stoppa in lilla O i bilen och rulla förbi mitt jobb nästa vecka och hälsa på mig lite!
:-D


 

Av litenlangtan - 6 maj 2011 18:11

Mötet på FK var ju spännande. Damen i fråga var ingen expert på föräldrapeng för adoptrernade men vi förstod att ju mer papper vi skickar in redan nu så att ett ärende finns igång ju lättare blir det att få ordning på allt sen. Deras handläggningstid verkar vara runt 6 veckor så hur vi än gör så kommer inga pengar landa på våra konton ändå.

Sen var det mycket ståhej kring SGI och Jämstäldhetsbonus och sjukdom och Tillfällig föräldrapeng och gör-det-själv-på-nätet... Hå hå ja ja, kände inte att jag var fullfjädrad föräldrapengsexpert när vi kom ut därifrån - bara ännu mer förvirrad!

MEN - ni som känner att ni vill göra ett sånt här besök - BOKA NU, från och med vecka 24 så ska INGA besök kunna bokas. Det ska sparas ännu mer och allt ska skötas på nätet eller via telefon! Hur fan det nu ska gå? Hon berättade att de hade ett gruppmöte igår för 90 blivande föräldrar och dagen innan för drygt 85 st... så det finns behov men inga pengar att upplåta lokaler och personal för att informera människor öga mot öga längre.
Helt makalöst kan jag tycka...

Jag ska spana lite mer på deras hemsida och självklart skicka ner papper till min lönetant på HK... Några tips fick vi med oss iaf och de ska studeras närmare :-D

Hoppas ni får en skön helg alla - ska bli spännande att läsa om Teachgirls hemresa som tvåbarnsmamma - de landar i Sverige imorgon tror jag!



Av litenlangtan - 6 maj 2011 07:16

I dag ska vi på möte till försäkringskassan inför vår adoptionsresa. Det känns lite knasigt att göra detta när vi inte ens vet vem vi ska bli föräldrar till än - men better safe than sorry...
Jag har ju läst i forumet om dem som lyckats få igång föräldrapengen i landet och ja, det hade ju helt klart vart att föredra. Vi är ju borta så kort så det inTE är någon större idé att hyra ut och vi är borta tillräckligt länge för att det ska bli kärvt med pengar... Hur FAN gör andra undrar man.
Vi gnetar och sparar ju som tokar såklart och snart kommer skatteåterbäringen. Det ska bli skönt! Och ju fler månader vi får vänta desto mer pengar kan vi ju samla ihop såklart...


Men det bekymrar mig lite det här med föräldraledigheten.
Maken började på nytt jobb och han jobbar ju inom skolvärlden. Som bekant har de ju sällan så där jättemycket att göra i juli månad och hans chef kunde ju förstå att han ville ha så mycket semester kvar som möjligt till vår resa men eftersom ingen jobbar i juli månad så blir han ändå tvingad att ta semester. Helst hela juli... Det är minst 4 veckor det... Vad blir då kvar? Inte mycket...
Dessutom kommer hans fru inte ha nån semester alls i år - mitt företag har ju alltid motsatt problem nämligen - sommaren är vår bästa tid och då behövs personalen men alla ska ju ha ledigt. Så de blir ju inte direkt ledsna om jag inte vill ha nåt ledigt förrän vi åker.
Min plan är hur som helst att en av oss ska ha föräldrapeng (maken) och jag har semester under tiden vi är borta eftersom jag har 6 v betald semester att ta och de 10 "pappadagarna". Då är iaf mina 8 första veckor finansierade...
Åh, struligt och bökigt... Man får verkligen hoppas att det kan gå att få igång föräldrapeng medans vi är borta men det verkar vara få som lyckats...
Men vi kanske har tur? Eller blir vi drabbade igen av Murphys Law?

Men så har ännu en vecka gått och vi har inget hört den här veckan heller... Det känns ju så drygt att inget händer alls. Snart är vi ju då 7 familjer som väntar och inget händer...


Svårt att hålla motivationen uppe - jag har iaf fyndat lite fler barnböcker på sevond hand - och en adapter till eluttagen. Men hur fan vet man om den funkar? Jag har också hittat en del saker jag ska pyssla om det finns tid...
Och så borde jag se till att bli klar med min mormorsfilt och syprojekt till blöjförvaring...
Så mycket pyssel - så lite tid!


Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards