litenlangtan

Direktlänk till inlägg 11 maj 2011

Cykla med barn

Av litenlangtan - 11 maj 2011 08:54

Vi har ju ingen bil just nu - cykel och lokaltrafiken tar oss dit vi behöver.
Och jag vill ju gärna kunna cykla i fortsättningen också istället för att åka kommunalt. Så jag har letat efter en ny cykel - med pakethållare för en barnsits och med dam-ram för enkel av- och påstigning.
Men häromdagen så insåg jag att OM vi får BB den här sommaren så kommer jag ändå inte kunna cykla med lillo - för vi bör kunna ha ögonkontakt. Det skulle möjligen vara om man cyklar en kortis med maken jämte i så fall...


Här fanns en cykelsits man har fram på ramen - men den är också framåtvänd dessvärre. Men för ca 800-1200:- får man en som vi kan växla mellan mig och maken och det vore ju bra.
Här fann jag en bild där man ser hur det kan se ut. Det känns ju som att man iaf har bättre konkakt med ett barn som sitter fram än bak när man cyklar...


Att cykla har många fördelar - jag kan själv anpassa min framfart och tid det tar mellan olika platser. Förlitar man sig på kollektivtrafiken så fastnar man ibland. Detsamma gäller ju faktiskt med bil - medans det sällan är kö för att cykla... :-D


Ibland tar det emot att cykla - tex när vädret är dåligt - och har jag tillgång till bil så använder jag den - jämt!
Vi får se hur det blir sen - i dagsläget är det inte aktuellt att skaffa en bil, trots att vi bor i en uppförsbacke!


Men till att börja med så ska vi ju få det där samtalet, som vi väntar på, och åka långt långt bort och träffa lillo...


Åh vad jag längtar!


  
Bilden är lånad på Internet







 
 
Ingen bild

Nanashi

11 maj 2011 11:32

Jag gillar lådcyklarna som föräldrarna i Danmark använder, de med en djup låda framför cykeln. Det ser så himla sött ut när de cyklar förbi med barnen sittandes där :-) Jag hade gärna haft en sådan cykel!

litenlangtan

11 maj 2011 12:07

Ja det hade jag gärna också haft en - de är så fina!
Men dyra som skam och dåligt med växlar... Funkar skitbra i Danmarm men mindre bra i storsäder som Gbg eller Sthlm med backar och broar...

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

11 maj 2011 11:39

Jag tror i och för sig att det är mindre stressande för ett barn att sitta bakpå en cykel och ha mammas eller pappas rygg framför sig än att sitta framåtvänd i en vagn och få hela världen emot ansiktet.
Å andra sidan så ville min skrutta inte åka vagn förrän vi varit hemma nästan ett år och att vänja sig vid att sitta i cykelstolen tog också jättelång tid - och vi åkte bara korta sträckor. Min tjej ville bli buren - punkt slut! ;-)
Spännande att se vem erat Lillo är - hur hen är och hur ni kommer att bli som Lillos föräldrar :-) För helt klart är det ju ett samspel som gör att vi gör som vi gör, att det blir som det blir... :-)

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

11 maj 2011 12:09

Det har du rätt i - tänkte inte så långt...
Det är säkerligen väldigt olika hur barnen upplever saker. Vi har ju både bakåtvänd vagn på G och Ergo och det får nog stanna därvid den första tiden. Nu vet vi ju inte ens om det är cykelväder när lillo kommer hem - så det här är låååångt i framtiden tror jag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards