litenlangtan

Alla inlägg den 16 november 2011

Av litenlangtan - 16 november 2011 18:10

Mer regel än undantag har vart att sonen vaknat så tidigt som vid 5-tiden på morgonen den senaste veckan...


Igår hade han två kortare sovpass på eftermiddagen iom vårt besök, sen slocknade han som ett ljus efter "kvällsmaten" och vaknade 02.45 för påfyllning.


Så när jag vaknade av mig själv vid 05.50 imorse var min första tanke:

-Andas han?


Maken snarkade ljudligt så jag kunde inte höra om han sov eller var vaken!? Så jag tassade upp och var tvungen att peta lite på honom och böja mig ner i sängen för att höra efter...


Men jo, han verkade sova... och andas...


Strax efter kollade jag klockan en gång till och joo, den var ju faktiskt nästan 6 och han sover fortfarande - var det riktigt riktigt att han andades?


Så jag gick upp igen och tog hans lilla hand för att se om den var varm och så hörde jag hur han rosslade lite och smackade med sin lilla mun...


Jag återvände till sängen men strax därpå vaknade han och vi gjorde gemensamt slag i saken och väckte pappan...


Trygg morgon!

Av litenlangtan - 16 november 2011 14:16

Med vår son fick vi en slags "instruktionsbok" men den var inte helt lätt att tyda - på ett främmande språk och allt. Vi fick ju en kortare genomgång av "körschemat" på barnhemmet vid hämtningen men det är lätt att glömma och svårt när man inte kan fråga igen.


Vi tycker att han behöver sova betydligt mer än det står i "instruktionerna" men det kanske är för att han fått nya föräldrar som det krävs extra sömn? Han beskrivs som en glad kille som gillar att få uppmärksamhet och bli ompysslad och det stämmer väldigt bra.


Igår hade vi besök av en som bor i landet och som läser och talar språket flytande som kunde läsa igenom lite kort och se om det var något vi missat.
Om eftermiddagarna får han ofta väldigt svårt att komma till ro och somna efter maten. Det brukar gå bra att lägga honom i vagnen och täcka för med en mörk filt och rulla honom en stund men det regnar oftast väldigt mycket på eftermiddagarna så det är nästan omöjligt att gå ut utan att bli sjöblöt. Därför har jag vandrat många rundor i vardagsrummet på hotellet med en ledsen liten på magen i selen...


Han brukar kunna komma till ro efter en stund men är lättväckt och blir ännu gnälligare oom han inte får sova tillräckligt...


Men vårt besök igår läste något om att han bara behöver vara lite i stillhet på eftermiddagen - vi får se om vi kan få det att funka istället...


Annars kanske det är något som går över när vi får satt våra egna rutiner och kanske komma iväg till en mindre bullrig och livlig miljö. Just nu är det bara det här vi väntar på...
Och så mötet som ska bli av i morgon bitit i såklart...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards