litenlangtan

Direktlänk till inlägg 30 december 2011

Årskrönika 2011

Av litenlangtan - 30 december 2011 20:17

Ibland orkar man summera året som gått och skriva något smart och klokt om det. Det är också en god idé att läsa tillbaka lite från tidigare år och känna in alla gamla känslor och glädjas åt att det går åt rätt håll eller tillockmed är mycket bättre framtidsutsikter som väntar en inför nästa år som komma skall.


För att återkoppla till saker som jag skrev om då så kan jag ju dystert se tillbaka på året och konstatera att jag är kvar på samma jobb. Men jag är nu mammaledig och kommer så vara fram och över sommaren.
Jag tror jag ska försöka komma fram till vad jag vill göra istället och förhoppningsvis komma igång och söka jobb om några månader eller så. Först vill jag kunna njuta av att vara hemma med min son och vara i den känslan. Jag har ju faktiskt planerat för min mammaledighet sen 2007/2008...


Relationerna så - mamma och brorsan har kommit närmare och närmare - det funkar jättebra numera och jag är så glad att jag släppt garden gentemot dem och kan lita på att de vill vara med mig och jag vill vara med dem...
Jag skrev i min förra årssummering att jag ville samla mod att tala med min pappa om en del saker...
Det gjorde jag - fast jag skiftade fokus på samtalet under min betänketid... Det var hursomhelst väldigt skönt att vara sann mot mig själv och berätta hur jag kände UTAN att försöka uppröra eller starta gräl.


Något som kändes tydligt och självklart i slutet på förra året var det jag sammanfattade i den här meningen:
"Men under 2011 kommer vår familj bli komplett och vårt liv ta fart på allvar"
När sommaren passerat kändes det inte lika självklart längre men det blev ju sant tillslut...
NU är han här och vårt familjeliv tog sin början under 2011 precis som jag hoppats.


Vänner har jag fått nya - och hittat tillbaka till några - och kanske tappat ännu fler. Men jag är överens med mig själv om att jag inte kan vika mig och göra mig till för att behålla vänner. Det måste finnas intresse och önskan om att bibehålla vänskapen med mig även från dem - jag kan inte tvinga dem att vara vän med mig...


Jag hade skrivit lite om min personliga utvecklingen - att jag skulle satsa på den under 2011. Jag kan inte påstå att jag dagligen tänkt på det där men det har funnits med mig under året. Jag har varit väldigt väl medveten om att jag utstrålar mer än jag tror och mitt humör avspeglar sig på alla i min omgivning. Om jag åtminstone försöker vara uppåt så blir den här dagen lättare att ta sig igenom. Jag har försökt vara mer tydlig emot min omgivning och tillåtit mig ha deppdagar. Men det har känts lättare att bära saknaden och längtan när man tänkt att man kommer närmare sitt barn för varje dag som går.


Så kom då dagen då vi blev föräldrar - först på telefon och sen i verkligheten...
Det har mest vart räkmacka för oss. Sonen är en glad liten plutt (även om han just idag inte varit någon solstråle) och vår tillvaro är just nu samlad - om några veckor börjar allvaret - jag ska ensam ta hand om honom på dagarn... :-D
Känslan är oslagbar - det är så härligt att mötas av hans soliga leende, se hans utveckling och höra honom härma ljud och riktigt suga i sig allt han ser och allt han upplever...
Det var en fantastisk avslutning på det här året att komma hem och få fira jul med större delen av min familj! Det kändes 'på riktigt'!


Vad har då 2012 att bjuda på? Jag ska vara mammaledig som sagt var. Jag har inga högtflygande planer direkt ännu - vi får se vad som händer, vi har ju knappt kommit hem och landat än.
Jag vill vara närvarande och njuta av stunder som ges. Maken ska vara hemma i höst och jag hoppas jag har något nytt jobb att gå till. Jag ser fram emot att "jaga" min son runt omkring huset och ha härliga grillmiddagar i trädgården. Kanske blir det någon liten "turné" i Sverige, Stockholm måste besökas och makens hemort likaså... Semester i Sverige blir det nog iaf... Det ska bli spännande att se vem vår son växer upp och formas till. Nu vet vi lite mer vad försutsättningarna är och det är upp till oss att finnas där för honom med kärlek, värme, respekt och förtroende.


Jag avslutar med att önska alla ni som läser ett underbart 2012! Hoppas alla era önskningar slår in!

 
 
Maja Gräddnos

Maja Gräddnos

30 december 2011 22:32

Lycka och kärlek till er inför det nya året som kommer!

http://majagraddnos.wordpress.com

litenlangtan

31 december 2011 22:46

Tack fina fina Maja! Jag önskar dig detsamma!

 
Jenny / Ekopyssel

Jenny / Ekopyssel

31 december 2011 15:09

Gott nytt år!

http://ekopyssel.blogspot.com

litenlangtan

31 december 2011 22:45

tackdetsamma!

 
Jeane

Jeane

1 januari 2012 14:47

Jag önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År! En epok är till enda och nu börjar en ny.
Stor kram!

http://jeanequidote.blogspot.com

litenlangtan

2 januari 2012 21:13

det har du helt rätt i! Gott nytt till dig med!

 
Mymlan

Mymlan

5 januari 2012 20:14

Gott nytt år och välkomna hem! Jag blir så glad av att läsa din blogg. Längtar tills vi själva har kommit dit att vi blivit familj.

http://mymlansskriverier.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards