litenlangtan

Alla inlägg den 15 december 2012

Av litenlangtan - 15 december 2012 18:03

Sen jag lärde mig prata slutade jag inte göra det och babblade, sjöng och underhöll vart jag kom som liten.

Jag gillade att bestämma vad och hur vi skulle leka på gården där jag våxte upp. Höghus jämte "låghus" och en stor gård emmelan där ALLA ungar i ALLA åldrar lekte med varandra.

Jag och brorsan slogs som hund och katt när vi belv lite äldre men som riktigt små tror jag det funkade bra...

I skolan hade jasg lätt för mig men pratade mycket även där. Min bänk stod framme jämte katedern och jag ställde frågor rakt ut till läraren trots att det stod en hel hög med ungar i kö för att få hjälp.

När jag blev ännu äldre fick jag inte sitta jämte min bästis för jag var snabbt klar och sen började jag prata med henne - och störde henne eftersom hon behövde mer tid på sig...

Som vuxen har jag lärt mig att låta andra prata och ta plats. Att lyssna på de tystlåtna som har smarta saker att säga men oftast inte blir hörda för att vi som älskar att prata bara låter käften gå... :-D
Jag har ändå kvar vissa drag från barndomen - jag gillar ju att planera, utföra, bestämma och avsluta och skörda frukten av mina ideér!

Som liten fick jag också vara med överallt, testa saker, lära mig av mina misstag och försöka igen. Det har jag haft nytta av som vuxen - det är få saker som skrämmer mig.




Av litenlangtan - 15 december 2012 10:00

Jag har alltid älskat att läsa och plöjt mer än en bok i veckan under hela uppväxten och tonårstiden. För den sakens skull är jag inte så fäst vid själva boken - böcker kommer och går - jag behöver inte äga dem. Jag lånar mycket på biblioteket och av andra som läser mycket. Men att välja EN bok är ju helt omöjligt...

Nu är jag iofs dålig på att läsa om böcker men jag längtar efter att läsa om alla böcker av Maria Gripe som var min stora "författaridol" som barn. För mig är hon nog faktiskt viktigare än Astrid Lindgren.

Häromdagen sa någon på jobbet 'tordyvel' och då kom tankarna på boken "tordyveln flyger i skymningen" som jag älskade samt de fantastiska böckerna om "stenbänken" och Agnes Cecilia. De var så spännande, välskrivna och gav ett mystisk aura omkring sig som lät spänningen hänga kvar vid varje sida. Ja, det är så jag vill minnas dem iaf... 

När sonen blir lite äldre kommer jag försöka läsa dessa som kapitelböcker för honom tänker jag...
Om han inte är lika magiskt uppslukad av dessa böcker så får jag läsa dem själv! 

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards