litenlangtan

Alla inlägg den 4 oktober 2010

Av litenlangtan - 4 oktober 2010 07:21

i fredags hade jag sovmorgon på min lediga dag. Men den enda dagen jag får sova kan jag inte sova på... Så jag gick upp rätt tidigt och pysslande lite... sen gjorde jag mig i ordning och köpte sen sushi och åkte till mammas jobb för lite lunch...


Efteråt tog jag mammas bil och åkte på lite loppisrunda... Hittade några barnböcker, muddväv till framtida syprojekt och två helt underbara gamla filtar... Tyvärr var detta på en loppis som bara tar kontanter och jag hade bara 25.- vilket räckte till en av filtarna. Så en vacker turkos 40/50-talsfilt fick jag lämna... :-(
Sen plockade jag upp två vänner och åkte med dem till IKEA - de skulle handla lite pryttlar medans jag mest var med för att skjutsa dem...
Efter det bjöd de på fika i sin nya lya - kul att se hur saker och ting ser ut där nu, sist var det kaos!


Sen åkte jag till affären och handlade lite mat, vi åt och la oss i någorlunda tid - lördag morgon ska vi upp tidigt...


Men tyvärr inte tidigt nog - vi åkte till Ullared och där var det helt galet mycket folk. Nästan så det inte var roligt - snudd på det värsta besöket jag gjort där faktiskt... 
Men vi fick med oss en del pryttlar hem iaf... Maken gjorde då sitt första barn-pryls-inköp som jag skrev om igår... :-D


Igår söndag hade vi inplanerad städ-och-fixar-dag i trädgården och kring huset vi bor i... 
Jag startade med att kratta upp löv och kvistar och maken körde gräsmattan en sista gång... Ungefär samtidigt dök trädgårdsmadamerna upp och satte igång att rensa ogräs på vår gårdsplan!!!


Då blev jag förbannad och tänkte att är de inte rikigt kloka?
Det är de själva som kallat till denna dag - ska vi då börja dagens arbete med att rensa ogräs på vår gästparkering?


Så jag kallade samman oss fyra och sa att jag inte riktigt kunde förstå viktigheten i att rensa ogräs när vi har en kåk som ska vinterrustas...
"-jamen säg vad du vill jag ska göra då så gör jag det" säger den äldre av damerna surt...

Detta är kvinnan som tills för 1 år sen bodde i egen villa - vet inte hon vad som bör göras kring ett hus som ska klara vintern?
Vi gjorde en gemensam lista med uppgifter:
O - Rensa stuprännor
O - Laga stupränna vid ena gaveln

O - Rensa lövsilarna på stuprännorna som går ner i marken

O - Ställa undan utemöbler

O - ta hand om krukor och plantor
O - städa upp i källare och gångar
O - flytta in en hylla i cykelrummet för diverse saker
O - sortera färgburkar
O - klippa gräset

O - Ta in lösvirket
O - Ta in grillen för säsongen

O - Ställa in stegarna

O - Rensa ogräs på planen


På det hela taget så gjorde väl maken och jag ändå det tyngsta jobbet, vi krattade/klipte, skurade grillen och bar in den, sorterade färgburkar och flyttade över från ett annat förråd, bar in brädorna, stegarna och sen gjorde jag en sista insats med att såga av ett stuprör av metall för hand för att vi skulle få ihop sista biten på gavelhörnet.

Medans de 50-åriga damerna stod jämte mer eller mindre... 

Jag blir helt förbannad över hur jävla hjälplös en kvinna kan bli... Jag har i princip alltid fått var med min pappa när han grejat och sågat och fixat... Och min mamma är ett rivjärn som kan ta i om det behövs. Jag har en fostran som säger mig att jag klarar det själv - om jag bara försöker...
Men de här kvinnorna försöker inte ens... Jo, om det gäller att backa med släp fullt med jord på... 
Men dra igång gräsklipparn, såga av ett par brädor, skruva fast något eller loss något, bära en grill eller såga av en stupränna - det klarar de fan inte...

Å andra sidan så lyckades vår tredje granne, karln som inte klarade ekonomin såvidare värst, klara sig utan att göra ett handtag...
Han var inte hemma...
Nu var det ju inte så mycket som skulle göras i går - inget supertungt behövde göras direkt så vi klarade oss utan honom.
När vi sen lämnade gårdsplanen för att hämta ved och lämna igen bilen satt damerna där med varsin spann och rensade ogräs.

I veckan får jag se om jag orkar/ids tvätta vår fasad på framsidan lite. Det tog mig ca 2 mån att bli bra i armen efter målandet. Och skurandet av grillen igår och sågandet av stupränna gjorde min arm i princip obrukbar igen... Jävla skit... så jag vet inte om jag vågar skura fasaden nu...

Men jag har en to-do-list som är full ändå den här veckan. Är väldigt sugen på att sy lite så vi får se vad det blir...

Tidigt vecka iaf vilket innebär att jag kommer ha ork till att göra saker på eftermiddagarna...

Ska kanske starta på den här...

Ja, Maja, du har helt rätt - jag känner mig lite adoptionsgravid! Även om vi inte skickat några papper ännu så börjar jag vänja mig och maken vid ATT vi kommer bli föräldrar...
Barnböcker känns helt ofarligt att handla iaf, att ta steget till att boa in sig med spjälsäng och barnkläder känns ännu inte helt okej.

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards