litenlangtan

Alla inlägg under februari 2011

Av litenlangtan - 6 februari 2011 18:35

Tack för er input kring vagn/inte vagn...

Vi köper nog den här sulkyn ändå men det är tveksamt om den kommer med till landet. Det är ett mycket bra pris för sulkyn och den kommer ju helt klart komma till användning framöver - och blir den inte använd får vi sälja den.

En ERGO-sele ska vi spana på... Den verkar väldigt bra även om barnet är lite äldre...

Igår var jag på en tillställning med jobbet. Jag träffade min chefs fru som har en kollega som adopterad barn från just vårt land. Hon var lite på kanelen och sa samma sak om och om igen...
Hon berättade hur emotionellt berörd hon var av vår historia och jag MÅSTE bara ringa henne när vi får barnbesked...
Javisst sa jag. NOT! Varför i hela världen skulle jag ringa till henne??? Hon lär ju få reda på det eftersom hennes man är min chef - men bara för att hon är så berööörd av oss så skulle jag nog knappast kasta mig på telefon och ringa henne? Jaja, det är ju kul att höra att folk är intresserade och involverade - men vi har ju träffats typ 2 gånger - hallå!

Jag körde och hade dessutom mina två kollegor - både den äldre och den knepige med mig i bilen hem. OJ OJ OJ vad jag hade roligt åt dem...

Idag har vi tagit en morgonpromenad och städat hemma...
Byrån som ska rymma lillos kläder står nu i källaren och ska få lite ny färg på sig. Ett steg närmre...!

Jag känner mig lite förkyld... Och det blir inte bättre...

Avslutar med en bild på min fina barnvagnspåse som jag köpt! Den har jag väntat på och längtat efter...


 

Av litenlangtan - 5 februari 2011 16:18

Idag har jag och maken fått några barnvagnar förevisade för oss...
Och vi har paxat den här:


 
Fast vår är svart och grå istället. Vi tänker att den kan vara bra att ha i landet...

En stabil sittvagn som är enkel att fälla ihop. Föraren får det extra bekvämt med ett mjukt handtag och mugghållare för fikakoppen.

Carena är ett prisvärt barnvagn- och barnmöbel-märke som säljs i Sverige, Norge, Danmark samt Finland. För distributionen står BRIO AB. Se mer på www.carenababy.com

Info om vagnen:
*Ryggstöd justerbart i 3 lägen med bra viloläge.
*Sufflett, rymlig varukorg och mugghållare.
*5-punktssele.
*Transportlås gör vagnen lätt att hantera hopfälld.
*Swivelhjul fram och bakhjul med quick release.
*Kan kompletteras med fotsack och åkpåse.
*Textildesign med reflexer, även runt varukorgen.
*Justerbart fotstöd.
*Avtagbar handtagsbåge.
*Sittmått 22x33 cm
*Vilomått 82x33 cm
*Skjutstångshöjd 106cm
*Hopfälld 90x53x37cm
*Vikt 9kg

Är det någon som har bra reflektioner kring det här, behöver man vagn med sig? Vi kommer ju ändå vara borta minst 4 veckor och är lillo över 1 år men inte går så långt själv kan det vara gott att ha. En bärsele är ju ett självklart val, det ska vi också ha en, men det kan ändå vara skönt att ha med en vagn?

Vidare tittar vi på en Teutonia Mistral S som mina mammas kollega har till försäljning som har några år på nacken. Den har svängbara hjul fram och handtaget går med ett enkelt handgrepp att vända och barnet kan sitta både framvänt och bakvänt... det känns som en vagn som är praktiskt och som blir smidig ihopfälld också.


Det känns helt jävla galet att vi ska köpa en vagn!? VI? Men vi har ju inga barn... än :-D

Jag vill gärna ha era reflektioner ni som hämtat barn, hur gjorde ni. Det är ju packning till förbannelse ändå?! Vi måste bestämma oss innan tisdag annars får vi se oss om efter en annan...

Nån som har en bra bärsele till salu btw? Vi kollar på nätet men har inte fått fatt i nån än...

Nu ska jag göra mig i ordning för att gå på party! Ha en fortsatt skön helg!


Av litenlangtan - 4 februari 2011 19:18

Glömde ställa om klockan när maken gick till jobbet så jag vaknade vid 9...
Öhhh, jaha...
Tog en promenad och lyssnade på 'husmorsskolan' med Underbara Clara och halkade runt i snömodden och pajjade mina svinigt dyra icke-vinter-kängor igen som jag skaffade i november...
var inte hungrig men tvingade i mig lite youghurt och kaffe och började sen må illa... riktigt illa... men jag kräktes inte.

Sen åkte jag till stan för att träffa maken och gå på second hand. Hittade en fin skål i glas som jag inte kunde motstå och mötte sen upp mannen på hans jobb. Det känns lite lustigt att gå in på hans jobb eftersom han jobbar i en värld jag aldrig varit intresserad av eller hafttillträde till... Så det känns som om alla tittar på mig och ser att jag inte hör hemma där...

Vi fick inte i oss nån mat - mannen hade haft fredagsfika och jag var illamående men lite kaffe och kaka gick ner. Ja, jag slarvade...
Sen traskade jag vidare i lite olika butiker och hamnade på babyproffsen. Såg en fantastiskt snygg barnvagn - bara 12 000:- (TJENA????)
Sen åkte jag och lämnade in min kamera som gått sönder. Det har gått ett år sen jag köpte den och NU har den gått sönder. Någon vecka efter att garrantin gått ut. MEN jag hade tecknat nån käck tilläggsgarranti så det täcker 2 år till så de tog emot den för att se om den gick att laga.

Skulle så gärna vilja ha en riktig systemkamera men det får nog dröja... jag skulle vilja kunna ta bättre bilder och då krävs nästan en systemkamera... kanske när jag blir 40? (shit, det är snart)

Sen handlade jag lite mat, knappt halvfull ICA-kasse - 410:-!!! Ekologisk kyckling och ekologiska citroner bland annat... sjukt dyrt med riktiga råvaror...
Sen åkte jag på ett sista secondhandbesök och där gjorde jag dagens bästa fynd. Jag hittade en pryl jag letat efter i flera månader. Maken har yttryck ett önskemål för ett bra tag sen och tanken var att jag skulle hitta en till i julas men de som fanns på Tradera steg så i pris så det blev helt ohållbart att få ihop en julklapp.
Nu stod en sån perfekt hel och ren pryl där på ett bord och den kostade helt lagom så jag blev tokglad!


Nu sitter vi i soffan och väntar på att den ekologiska kycklingen ska bli klar - den ska vara lääääänge i ugnen - men det kommer nog smaka sagolikt när det är klart!


Jag tackar för alla grattulationer. Det känns faktiskt helt underbart att vi är här nu. Jag hade tänkt att jag skulle skrika ut detta och skicka ett långt statusuppdaterande och ge ut den andra bloggen till alla och var en... MEN näe, det känns inte så angeläget längre. De som ska veta att vi adopterar vet det. De flesta har fått adressen till lillos egen blogg och ja, vi tar det sen när vi blivit utsedda till föräldrar till ett barn...
Nu ska vi bara softa och boa och mysa i vår hensamhet... :-D

Fortsatt skön helg på er alla! 

Av litenlangtan - 3 februari 2011 21:29

Idag på eftermiddagen fick vi bekräftat att våra dokument nu är på väg...
Det känns bra - normal postgång, översättning och "landning" i landet ca 1 månad tror jag...
Nästa steg antar jag är att vi blir tilldelade ett av de 7 barnhemmen...
Jag fick frågan om vi helt ville hamna hos något visst barnhem idag av Kvarnlyckan - men vi har inte funderat så långt...

Det hade vart helt underbart att ha råd att åka till karibien när vi ändå är där men det beror på hur mycket pengar vi får ihop...

Äntligen har en ny grön bock tänts på vår sida på AC...

 

Jag ryser när jag ser det... Att vi är här nu, vi "väntar barn" PÅ RIKTIGT!

Ah, det känns helt jävla galet... att vi faktiskt skulle komma hit...
Jag trodde nog aldrig det...
Jag var så säker på att jag skulle förbli barnlös och hopplöst vara i det facket...

Nu ska jag läsa lite mer på vårt forum om hotell och städer och Karibien och på AC's sida har ny information blivit tillgänglig!


Ha en skön helg alla!

Av litenlangtan - 3 februari 2011 13:01

Håller på att boar lite hemma faktiskt... Inte med möbler till lillo men vi måste hitta nya lösningar till de saker som redan finns. Exempelvis de flaskor med alkoholhaltiga drycker som står olämpligt placerade, rengöringsmedel som är lättillgängliga, utrymmen som måste skapas för nya saker. Garderober måste rensas och saker måste flytta ner i källaren och tvärtom...


Just när våren kommer så är jag väldigt sugen på att göra om och fixa och skrubba rent och möblera om... så det är väl det som håller på att hända nu när ljuset återvänt :-D


Ledig från jobb i helgen och det ska bli skönt...
Ska leta runt lite på loppis efter vissa saker, äta lunch med min man, leta efter en top till ett kalas jag ska gå på...

Av litenlangtan - 2 februari 2011 14:36

Kvarnlyckan åker idag för att hämta sin son i Taiwan... Och jag är så glad att de äntligen är på väg, mycket krångel och många om och men har passerat - nu är de äntligen på väg!

Hade vart underbart att stå på Landvetter och ta emot dem - men det är icke möjligt... Får fixa en välkommen hem present på något annat sätt...

Jag önskar dem all lycka men är faktiskt lite lite avis...

Av litenlangtan - 2 februari 2011 10:46

Igår hade vi årsmöte i vår BRF direkt efter jobbet. Vi klubbade att vi ska höja hyran med 500:- vilket inte känns så roligt MEN är välbehövligt... Hyran har nämligen inte höjts sen det blev en förening... och våra tillgångar har delats ut i form av "styrelsearvoden"... Bra och kul men inte i längden...


Eftersom vi målade (maken och jag) långsidan förra sommaren är det sista gavelns tur i år och även våra entrésidor... Var och en ska ta sin del på entrésidan - men vi har ju en granne som är höjdrädd - så hon har i princip inte lyft ett finger på huset...
Hon och ordföranden föreslog att vi ska leja bort jobbet och naturligtvis föll det på min lott att ragga målare...
Och jag vet faktiskt inte var jag ska börja...


Vidare pratade vi om sophanteringen. Vi kanske inte behöver tömning varje vecka, eftersom vi har två tunnor och sällan drar ut mer än en av dem till vägkanten för tömning...
Och dessutom borde alla sopsortera mer! Vi gör det sen ett år tillbaka och det är inga problem trots att vi inte har bil och bor en bit från sopstationen...


Det pratades också om hur roligt det skulle bli med barn i huset... det har de aldrig haft... :-D Alla som väntat har flyttat innan... men vi har inte råd att flytta nu. Möjligen till nåt sämre då men det vill vi ju inte!


Jag har börjat "boa" invändigt också... Vi bor ju litet och vi måste skapa möjligheter för vår lillo att få plats... Vi kan möblera om i sovrummet för att få plats med spjälsäng - men lillos kläder och saker måste ju också få plats. Mamma kommer med en hurts från IKEA anno 1972 eller nåt som jag ska slipa och måla om i källaren som får plats i sovrummet. Där ska lillos kläder få bo - och så pratar vi om att skaffa en större byrå till "hallen" så vi kan förvara lekaker och ytterkläder mm där.


Jag måste rensa och optimera i både klädkammare och kök också för att få mer utrymme... och jag måste hitta en kökspall med infällbart steg som får plats i köket... Den vi har idag går inte att förvara på något enkelt sätt...
Alla pysselprylar och garner mm får plats i vindsföråden men det är inte heller helt optimalt.
Måste fiffa!


Min lista på saker som måste göras blir längre och längre!
Men det är skönt att ha något att sysselsätta sig med... och i kroppen känner jag att det är vår - då brukar jag få fart och göra alla de här nödvändiga men ack så tråkiga städ- och röjuppdrag...

Har nu ändrat mina ringsignaler på alla AC-nummer så när telefonen låter "Rrrrrrrrriiiing" så vet jag att då är det från dem!

LÄSKIGT!



Av litenlangtan - 1 februari 2011 12:38

Det har uppdaterats på statistiksidan från AC - tidigare visste vi att det kommit drygt 50 barn från landet förra året.


Nu har det kommit statistik för hur många av varje kön och åldrarna...


35 barn under 2 år och 26 flickor och 28 pojkar... ganska jämnt...


Jag läser på forumet om vad man gör i landet och vad som finns att se och besöka i respektive städer... jag är så himla sugen på att åka - uppleva ett nytt land - träffa en ny kultur och värme och ny mat...


Och självklart längtar jag efter att bli en familj och få svetsas samman med den lillo som väntar på oss. Med allra största sannolikhet är vår lillo född nu och det ska bli så spännande att få veta vem h*n är!


Nu är det lunch!



Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards