litenlangtan

Alla inlägg den 8 december 2010

Av litenlangtan - 8 december 2010 22:50

Vi åkte till Liseberg och precis när vi kom fram och parkerade började det snöa... Vi gick in i parken och såg oss omkring, spanade lite i bodarna, köpte lite marsipan, och några änglar till pynt...
Jag köpte en ekologisk ansiktskräm...
Det snöade ymnigt och det var väldigt kallt! Vi köpte kaffe för att värma oss och slog till på en våffla... Mysigt, juligt och fint på alla sätt och vis...
Men åh så kallt. Och åh, så mycket snö!

Efter nån timme gav vi upp, då hade det kanske snöat en halv decimeter på den timmen vi var där inne... Maken spelade på Alladinhjulet och van en stjärnvinst så klart - 3 Alladin och 3 paradisaskar... perfekt till jul!


Sen försöker vi sopa bilen ren men det var nästan omöjligt - det snöade tokigt mycket... Vi tog oss hem, men sikten var nästan obefintlig och vi tog det vädligt försiktigt. Mysig kväll med maken - det var länge sen vi tog oss tid att bara göra något helt oplanerat och mitt-i-veckan...

Nya jobbet pressar maken, han känner inte att det är ROLIGT att byta jobb, just nu är det mest press. Inte bra, vi har försökt styra om fokus till alla fördelar som faktiskt gynnar oss båda! Nu är det läggdags... Hoppas det går att lösa inom kort så han kan fokusera på allt det positiva.
Jag ser fram emot att var ledig fre-sön - och imorgon kommer vår extratjej! Det blir bra det, natti natti!

Av litenlangtan - 8 december 2010 15:53

Det är så bedövande tråkigt på jobbet nu. Det händer liksom ingenting...

Det är december med allt vad det innebär... Kyla, mörker, julklappshandling, överdåd, överfullt kylskåp och kalla kårar...


Äldre kollegan har vart vid gott mod sen vi hade vårt lite gräl härom månaden... det verkar som om han kommit över det snabbt.
Märkliga kollegan blir märkligare och märkligare... Jag mår inte bra av att vara så mycket med honom så jag försöker gå undan. Det gör nog honom än mer besynnerlig... Men jag orkar helt enkelt inte med hans eviga tjatande... Det är lite som de där fåglarna med träklubborna i Treos reklam... hans snicksnackande om allt och ingenting hamrar mot mitt arma huvud som de där fåglarna och jag vill bara fly...


Pratade med min bror idag om jobb. Jag vill ju byta jobb - men att hitta något som matchar lönen och som är stimulerande och roligt verkar inte helt lätt. Däremot kanske det är lättare att söka jobb när man är föräldraledig. De flesta som blir föräldrar omvärderar ju sitt liv efter barnets ankomst och det är kanske mer naturligt att man söker sig till en annan bransch eller ett annat yrke om man ändå har möjlighet "starta lite på ny kula" - vi får hoppas att maken får hjälp av sin nyvarande chef att gå vidare - har vi tur har de det där samtalet i skrivande stund.


Jag sa hur som helst till min chef idag att jag blir nog hemma den första perioden av föräldraledigheten iaf - eftersom vi hoppas på att maken får jobbet. 

Maken ringde nu efter sitt samtal med nuvarande chefen. Hon förstod alla aspekter av hans val och ståndpunkt. De kan ju inte macha hans nya lön och även om de vill göra en ny tjänst åt honom på företaget så kan de inte ens garrantera honom platsen för han har varit anställd av en annan arbetsgivare...
Så vi hoppas att det går att lösa på bästa sätt med tjänstledighet eller något annat sätt...

Ikväll ska vi gå på jul på Liseberg. Vi var på väg dig med en god vän i lördags men det var sån kö utanför så vi valde att gå på en pub och dricka en öl istället. Men nu ikväll ska vi försöka på nytt. Vi brukar alltid gå - nu ligger ju "äkta" snö och det är mysigt i den upplysta parken så här i vintermörkret.

Imorgon ska jag avhandla passet tänkte jag mig. Hoppas det går smidigt!
Sen kan jag beställa ett utdrag ur polisregistret till mig med en passkopia av det nya passet...



Av litenlangtan - 8 december 2010 10:14

Makens nya jobb verkar vilja gå vidare med att anställa honom efter att han gjort dem uppmärksamma på att han är mitt i en adoptionsprocess.
Chefen där tyckte dock att han kunde nämnt detta på intervjun...
Men de frågade inte ens om han hade familj... så varför skulle han självmant ta upp detta?
De kunde inte hindra någon från att bilda familj och det var inte det ultimata men det fick lösa sig...

Såvida hans nuvarande arbetsgivare är villiga att släppa honom...
Hans arbetsledare sa att det får ju lösa sig på något sätt. Hans chef är åter idag och då går diskussionerna vidare...

Men förmodligen kommer inte det här som en överaskning för chefen eftersom han påtalat de orättvisa villkoren mellan honom och hans kollegor tidigare... Och hon kan inte göra något för att rätta till det - inte utan att riskera hans anställning...

Nu får han högre lön med goda möjligheter att öka ännu mer, längre semester, halvdagar innan aftnar och helgdagar, bra läge mitt i stan med nya lokaler och jobbar för den arbetsgivare han vill jobba för.
Det finns ingen baksida alls i detta...

Bara hans gamla chef vill släppa honom i rätt tid...

Hoppas på att det här kommer lösa sig till det bästa...
Nu ska jag maila vår kontakt på AC och fråga hur vi gör med en ny arbetsgivare om så blir fallet...

Banken lär väl bli glad iaf!


Idag ska jag försöka titta igenom de referentbrev vi har sen tidigare, de måste rättas till lite och dateras rätt och titlar och hur man framställer familjen är viktig...

Så nu ska jag "jobba lite" på eget material... Vi har ju inga kunder i butiken så här års så något måste man ju sysselsätta sig med...

Jag håller också tummar för en familj som befinner sig i landet med sin nyfådda son. Däremot så har domstolen som skulle ge dem en bifallande dom om föräldraskapet dragit tillbaka sonens "övergivenhetsintyg" och det är inte helt säkert att de får behålla sonen som de nu varit föräldrar till i flera månader redan...
Kanske får de åka hem över ju och nyår för att åka tillbaka till landet och överklaga och dra det hela en gång till - det verkar helt galet att denna lilla pojke inte ska kunna lita på att hans föräldrar får behålla honom. Förmodligen är han för liten för att förstå men får de inte behålla honom är det verkligen en grov kränkning av den pojkens liv. Att det ens kan gå till så här...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< December 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards