litenlangtan

Alla inlägg den 19 oktober 2011

Av litenlangtan - 19 oktober 2011 21:37

Vi har ingen bil idag - men vi kommer att åka bil med vårt barn.
Därför måste vi ju ha en bilbarnstol...
Hur ska man tänka? Jag vill givetvis ha det säkrast möjliga för lillo - men stolen måste uppfylla fler kriterier.

* passa många typer av bilar
* lättmonterad
* gärna passa både små och stora bilar
* säker och trygg

* funka från ca 6 månader och upp till några år...

Jag är en ekonomisk människa och vet att det finns mängder med begagnade bilbarnstolar. Risken med det är att man inte vet om stolen är krockad eller ej. Men jag anser risken vara rätt liten ändå.

Jag har googlat lite och hittade följande modell:


 


Britax Hi-way

Den ska visst vara godkänd för alla platser i bilen och passa barn mellan 0-25 kg (ca 4,5 år)

Jag tänker så här: idag har vi ingen bil och kommer förmodligen åka nån gång per månad som mest. Om vi inser att vi inte klarar oss utan bil kommer vi förmodligen att skaffa en bilbarnstol av mer avancerad modell som kan vändas och växa med barnet på ett annat sätt. Då kommer denna stol kunna fungera som en extrastol om det behövs...

Hjälp mig här, jag är oerfaren - tänker jag rätt? Nytt eller begagnat. Jag kommer kolla med bekantskapskretsen också om någon har en stol att sälja eller så...

Kuriosa: har idag delat med mig ett matnyttigt tips till en annan mamma :-D
Teachmom - lycka till med tårtplaneringen! :-D


Av litenlangtan - 19 oktober 2011 18:02

Man ska ju inte tro att allt ska flyta på när man bara ska köra repriser på redan gjorda dokument. Vi fick tips att be om att Polisutdragen postades direkt till AC. Makens papper hade kommit idag men inte mitt!? Efter lite deckarjobb hade Mänskliga Faktorn skickat mitt hit hem! Gör om gör rätt, tack! Alla våra dokument som hann postas igår och släpptes rakt ner i brevbärarens säck har också kommit vilse. Var det verkligen en riktig brevbärare? Jag hoppas det - för jag har inte dubbla original av alla papper... Har iaf scannat alla dokument enligt kloka människors goda råd så dem har AC redan fått. Kanske kan man skynda på vår avresa med någon / några dagar av det. Annars blir det mer och mer rimligt att vi åker första veckan i november! Håll era tummar för att vi snart får RB.Sov ju som en kratta inatt så nu har jag och maken vaknat från en tupplur i varandras famn på soffan. Dags att fixa middag men fan, jag har noll inspiration!

Av litenlangtan - 19 oktober 2011 05:10

På SVTs hemsida där man kan läsa om programmet "barn till varje pris?" har någon lagt en länk till min sida och det inlägg jag skrev efter första programmet. Länken är en blänkare till "sociala mediers röster om programmet" fattar jag det som.


Länken har genererat vad jag kan se ca 40 klick hit - och det som är småkomiskt eller ironiskt om man så vill är att de männniskor som hittat hit nyligen inte får hela bilden. De trillar ju just nu rakt in i "familjelyckan"! Jag menar vi har ju fått BB för snart en vecka sen (Herregu vad tiden går fort!) och jag som ändå skrivit här sen 2009...


Vår hemutredare sa just det här hon ringde i fredags att det här har väl ändå gått fort ändå? Eller vad har du för känsla? frågade hon mig...


Jag känner att det INTE gått fort. Inte om man jämför med andra som fått BB från landet under förra året och i år... Jag gjorde en liten "egen statistik" i våras och då var snitttiden på väntan på de kända BB som fanns ca 3,5 månader... Då har vi väntat skitlänge...
Med den tankt det kom barn från vårt barnhem i våras så var "leveranstiden" en unge var 2,5:e vecka :-D


Men inte i vårt fall - men som mamma sa...
-ni ville ju så gärna åka där i maj, juni - men det kunde ni ju inte, lillo var ju inte född då...


Och visst är det så - jag har hört talas om det och förstått det på så många - att all väntan är värd det - för när det blir barn - då blir det en perfekt unge! Vår perfekta unge!


Antalet läsare under veckan har ökat lavinartat. Jag har för mig att min räknare stod på 13285 som i tisdags ondsdags nåt...


I skrivande stund 15577 st besökare sen 1/7... Kul!



Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards