litenlangtan

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2011

Blir man klok på försäkringskassan?

Av litenlangtan - 31 oktober 2011 22:45

Den sista helgen i Sverige utan barn är avklarad. Vi har shoppat, packat nästan färdigt, träffat ett par kompisar och ätit precis det vi velat...

Idag var det en av de sista dagarna på jobbet, jag har gjort så där lagom mycket - några sista fixgrejer och försökt att hålla avstånd till vissa saker som inte längre berör mig.
Vi har också vart tvungna att ringa till försäkringskassan ca 700 gånger - maken ska vara föräldraledig först och det visar sig att vi missat att de ska ha in några dokument från oss. Dessutom ville de ha ett papper som intygade vilket datum vi ska få sonen i vår vård.
Detta skulle enligt AC inte behövas längre - "detta är rutin numera" enligt AC...
Inte enligt FK skulle jag vilja säga. Jag tappade nästan humöret när jag för tredje gången bad vår kontakt på AC om ett dokument med datum på.
Tillslut fick jag iaf det jag bad om och kunde lägga dokumenten på lådan och gick sen hem för att försöka få ordning på fenomenet "e-legetimation" på datorn hemma. Det gick sådär - men efter ett samtal med supporten fick vi det att funka så vi kunde logga in på fk.
Det känns som att frågor kring adoption är sällan stälda för ingen tycks veta med klarhet vad som gäller. Alla man pratar med på fk måsta alltid dubbelkolla med nån annan...

Ekonomin för vår resa oroar mig en del. Vi har en stor slant sparad och vi kommer få in minst 2 löner till under tiden vi är borta. Förhoppningsvis kommer dessutom fk betala ut föräldrapeng under tiden vi är borta. Brorsans bidrag ger oss hopp om att kunna betala de kostnader vi har hemma med det vi får in under tiden vi är borta. Men vi vet ju inte hur länge vi blir borta. Har vi tur och kommer hem runt jul eller blir vi kvar till slutet på januari? Hur ska man kunna hushålla med pengarna utan att veta hur länge de ska behöva räcka? Gaaah...
Man vill ju helst inte nalla på sina föräldradagar alltför mycket heller...
Vi vill ju kunna vara hemma länge med vår son!
Dilemma...

Jag hade fått ett paket från några kollegor med lite kläder i och jag blev glad för gesten. Det är säkerligen inte den sista omgången babykläder vi får heller... Du hade rätt U! Det kommer komma mera!


Ikväll har vi spisat korv stroganoff - det kommer kanske inte serveras i landet - och jag har hetsdruckit julmust :-D

Vi kollade också på det sista avsnittet av "barn till varje pris" - jag tycker det var en finfin avslutning och jag vill upprepa Pias ord:


"Barn är till för att älskas - oavsett var och hur de kom till"


Ikväll bara 3 dagar kvar till avresa...


 

 
 
Jenny / Ekopyssel

Jenny / Ekopyssel

1 november 2011 07:29

Att det är så kort kvar! :-)

Tycker att det var krångligt med försäkringskassan även för oss som fick barn via graviditet (inte för mig, men för maken - och så tror man att det ska underlättas att pappan också ska vara hemma), så jag förstår att det är mycket roddande för er.

http://ekopyssel.blogspot.com

litenlangtan

1 november 2011 07:38

Jag vet att FK mer eller mindre krånglar till det för alla - men det känns surt att man liksom ska ha nån slags tur för att få prata med någon som vet hur det ska vara...
Sen är det väl känslan av att 'pappershavet' A L D R I G tar slut...

 
Ingen bild

Åsa

1 november 2011 08:58

Hej! När vi väl fått in alla papper till FK (inte så struligt för oss faktiskt) kom pengarna utan problem. Fnissar lite och tänker på att vår första lunch på Halifax var just korvstroganoff med ris :-). Nåja, säkert inte lika god som er. Kanske S & S kan tipsa er om lägenhet istället for hotell? Det sparar man ju en hel del på. Kram och ha en underbar vistelse

litenlangtan

1 november 2011 13:18

Jag tror inte de har kycklingkorv i vårt land dock... Vi är lite knäppa med maten så jag bävar inför det här med "serveringen" på halifax... vad ska vi äta??? :-D

 
Hedda

Hedda

1 november 2011 11:39

Man får olika besked av olika handläggare på FK. Har du provat FK på facebook? Man får faktiskt väldigt snabb och bra service där. Men se upp, för alla handläggare vet inte vad som gäller vid adoption. Visst är det samtycket att adoptionen får fortsätta, som ska in till FK?

http://heddasdagbok.wordpress.com

litenlangtan

1 november 2011 13:17

De ville ha medgivandet och ett intygande från AC vilken dag vi får barnet. AC hävdar att det ska räcka med att vi själva intygar på telefon att det är 8/11 vi får honom - men det var inte FK nöjda med. Så vi har skickat ett samtycke, ett annat papper med "medgivande" och ett dokument med sonens namn och födelsedata och DATUM på... Hoppas det räcker...

 
Ingen bild

Åsa

1 november 2011 13:06

Nej, man blir inte klok på FK, i synnerhet inte då man inte tillhör normen. Om man dessutom inte tillhör normen inom adoptionsvärlden utan adopterar TVÅ barn på en gång som dessutom är födda precis SAMTIDIGT - ja, då blir det STORA problem för handläggarna. Efter tre långa samtal innan vi åkte hade vi fått tre helt olika svar. Pust och suck! Nu har vi ju hunnit söka fp ett antal gånger sen vi kom hem. Vi gör det alltid elektroniskt. Men tänk - fortfarande kan det vara så att ena barnet plötsligt inte finns i systemet längre eller att systemet inte godtar ansökan från någon av oss föräldrar. Då sitter man där i telefonkön igen. Ofattbart.

litenlangtan

1 november 2011 13:15

urk - det låter verkligen som en mardröm...
:-/

Nu funkar det tackålov elektroniskt tack var en liten justering i en inställning... :-D

 
Jeane

Jeane

1 november 2011 21:04

Så nära nu!
Ibland känns det som om tiden sniglar sig fram och ibland upplever man att den rusar. Jag förstår om ni upplever tiden som att den sniglat men när jag tänker på "min resa med dig" så känns det som igår jag läste att du postat breven och fotoalbum. Önskar er lycka till på er resa och ser fram emot uppdateringar :)
Kram!

http://jeanequidote.blogspot.com

litenlangtan

1 november 2011 21:17

Det har ju gått både fort och långsamt samtidigt - det är det konstiga! Det är ju bara knappt 1 år sen vi fick samtal om att vi fick starta upp att samla papper...
Tack för lyckönskningar - det blir uppdateringar så ofta det hinns med :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards